Kinaresan 2018

September 4, 2018

Dag 1
Ännu en gång blir vi hämtade av mästaren på tågstationen. När man ser hur glad och peppad han är så kan man inte annat än att själv ryckas med. Vi blir bjudna på en massa Dumplings eftersom jag berättat att Daniel gillar det. När vi sedan landat på hotellet får jag ett meddelande att gruppen som reser från Sverige har missat en transfer och kanske missar flyget till Quzhou. En vansinneslöpning genom Shenzhen flygplats räddade situationen. Tillslut lyckades de komma ända fram och vi avslutar en sen kväll med hotpot och lite vin.

Dag 2
Lite sen start på morgonen kompenseras med hård träning i en lagom varm lokal. Vi tränar Bagua Tui och sätter igång med vändning 5 på en gång. Lunch på restaurang och besök i Konfuciustemplet innan eftermiddagens träning där vändning 5 avslutas. Efter lite mat på lokala restaurangen får vi sedan besöka temästarens tehus igen. Mästaren är hemma vilket resulterar i ett kulturellt seminarium där alla ventilerar sina åsikter om mötet med kinesiska kulturen. Jag pratar kinesiska konstant i 2h. Hemma på hotellet 22.45

Dag 3
Tidig start på morgonen men mästaren som knackar på dörren och en buss står redo utanför hotellet. Första stoppet blev ett stenmuseum med kristaller och fossiler. Andra stoppet blev Hong Shi Wu Guan med uppvisning från dom och oss, intervjuer med TV och tidningar samt lunch på Hong-mästarens morbrors restaurang. Efteråt kort stopp hemma där mästaren bodde, självklart med vattenmelon. Tredje stoppet var ett root carving museum med storslagna trästatyer och träning på Bagua Tui 5. På vägen hem blev det bilkö men tillslut kom vi till hotellet och åt sen middag samt avslutande dagen med  qigong. Kliver in på hotellet strax innan 23.00 och somnar snabbt efter en dusch.

Dag 4
Började med träning på skolan. Nya rörelser och full fart med Bagua Tui 6. Vi fick sedan enhetliga dräkter med lokala klubbens märke. Lunchen blev utflykt till en snacks fabrik och sedan mat på en av deras restauranger. Kycklingsoppan och fötterna passade inte vegetarianerna men det fanns annat också. Eftermiddagen blev mer träning och förberedelser för uppvisning. Kl 18.00 drog vi av en stor kungfushow på torget tillsammans med stadens barn och mästare som samlades och gick loss. Den slutade sent och alla var trötta, men fiskrestaurang och kvällsträning var kvar på schemat. 23.30 gick man in på rummet och somnade utslagen.

Dag 5
Den här dagen startade med valfri morgonträning innan frukost. Sedan stod mästaren och väntade i receptionen och vi begav oss mot skolan. Den här dagen var det mycket på schemat då Bagua Tui 7 skulle tränas in och nr 8 introduceras. Vi körde på och alla höll på att gå in i väggen. Mästaren kände själv av resans höga tempo och avslutade lite tidigare. Väl hemma på hotellet fick vi duscha och byta om, för första gången på hela resan, innan middagen som Li Laoshi och hans familj bjöd på. Middagen innehöll god mat, djupa samtal, vin, snapsvisor samt även bra samtal med Li Laoshi. Vi landade sent på hotellet då en i sällskapet tyckte det blev svårt att gå hem eftersom benen inte bar.

Dag 6
Morgon träning och frukost som följdes av träning i parken istället. Li Laoshi var som en pojkbandskändis för de gamla tanterna som även tyckte att 11 galna svenskar var underhållande. Vi tränade och repeterade vändning 7 och 8.
När solen tillslut tagit musten av oss så avslutade vi Baguaträningen med Li och tackade för oss. Efter lunch kom Mimmi och vi tog farväl av alla vänner i Quzhou som kommit för att säga hej då. Bussen som vi hade hyrt visade sig dock ha tre säten mindre än planerat och det blev trångt och mysigt. På kvällen kom vi fram till Huang Shan där ett mysigt designhotel väntade samt gemensam finmiddag på en rekommenderad lyxrestaurang.

Dag 7
Vi startade med Morgonträning vid floden och gick igenom en av de sista qigongrörelserna. Det blev ett fint möte med de lokala taiji-utövarna trots att vi tagit deras plats. Vädret var soligt och klart och det kändes att dagen skulle bli varm. Efter frukost checkade vi ut och hoppade in i en lite större buss för att kolla in locations från filmen "crouching tiger hidden dragon". Vi åkte genom bambuskogen de fichtades i och hamnade i byn Hong Cun där de filmat flera av scenerna. Skön stämning, nudlar och lite byshopping blev det med vår engelska guide Klevin. Efter lunch så laddade vi för att åka till Hefei, en nästan fyra timmar lång bussresa. Lite stopp på vägen gjorde att vi orkade och tog oss fram just innan middagen. Efter lite mat tränade vi Qigong och gick igenom draken igen.

Dag 8
Väl i Hefei hade vi igen ett späckat schema. Morgonträning i parken med tanterna. De tränade meditation mot de gamla träden så vi körde våra meditationer också. Efter frukost åkte vi till ett stort shoppingcenter och handlade billig skandinavisk design samt åt spännande mat i ett gammalt krigsfält-tält. Eftermiddagen blev träning inomhus hos våra kompisar på lokala gymmet. Vi hade en lagom stor lokal och kunde hårdträna Bagua Zhang vändning 5. Sedan blev  det kungfu-shopping ute på en industrimarknad utanför staden. Alla gick loss som galningar och svärden tog slut. Kvällen avslutades med en avslutningsfest som innehöll såväl god mat, en drink, marknad och nattsnacks.

Dag 9
Lite sovmorgon sedan till gymmet för vändning 6. Efter lunch bredvid hotellet körde vi vidare med vändning 7 som fick avsluta resan. Alla nötte på riktigt bra och var nöjda. Middag blev i närheten av hotellet och sista shoppingen.

Dag 10
En stor buss hämtade oss på hotellet istället för att försöka hitta taxi till alla 05.30 på morgonen. Vi kom i god tid vilket var tur då incheckning tar tid när man är 12 personer med en massa svärd. Efter en lång flygresa är vi åter i Sverige med en massa intryck att bearbeta. Tack Kina för den här gången.